Det å være på internett er for folk flest en naturlig del av hverdagen, og selv om det finnes flere gode grunner til å handle på nett, tenker nok de fleste av oss ikke over alle farene som man kan bli utsatt for når man beveger seg ute i den digitale verden. Med en digitalisert hverdag og flere som benytter seg av internett daglig, har det blitt en kraftig økning av svindel på internett.
Svindlere har blitt flinkere og flinkere til å lure seg til personlig informasjon, slik som informasjon om passord kredittkortinformasjon, ID-tyveri og andre måter for å få tilgang til pengene våre, men heldigvis finnes det smarte forhåndsregler som man kan ta for å unngå å bli svindlet på nett.
Hva er internettsvindel?
Internettsvindel er forskjellige metoder som brukes for digital svindel. Det innebærer bruk av nettjenester og forskjellige typer programvarer for å svindle eller utnytte mennesker på nett. Ofte dreier det seg om å få tilgang til sensitive personopplysninger eller informasjon om kredittkort. Internettsvindel dekker generelt nettkriminalitet som finner sted på internett og er designet for å lure folk for penger.
Tallene for nettsvindel fortsetter å stige etter hvert som internettbruken øker og de kriminelles metoder blir mer sofistikerte og vanskeligere å oppdage før det er for sent. Med så profesjonelle metoder som benyttes kan det være vanskelig å oppdage svindelen. En undersøkelse viser at hele fire av ti svindelofre selv oppgir sikkerhetsinformasjon til svindleren, noe som sier mye om hvor lett det er å falle i fella.
Phishing
I denne typen internett-svindel prøver hackere å lokke til seg sensitiv informasjon. Det kan være alt fra kredittkortinformasjon til passord til ulike nettsider. Svindelen skjer typisk via en såkalt phishing-e-post, hvor de vil at du skal klikke deg inn på en lenke til en nettside. Nettsiden vil se ekte og pålitelig ut, og vil typisk være til en side som du allerede er kjent med – for eksempel nettbank, skatteetaten, ulike strømmetjenester osv. Her vil du bli bedt om å legge inn forskjellig informasjon, som blant annet ID, kredittkort, passord og engangskoder eller «nøkler» fra kodebrikker.
Når du legger inn informasjon på den falske nettsiden, kan svindlerne bruke informasjonen til å stjele penger, begå identitetstyveri eller utføre andre kriminelle aktiviteter. Det er viktig å være forsiktig med mistenkelige e-poster eller andre meldinger, og unngå å klikke på lenker eller laste ned vedlegg fra ukjente kilder. I det øyeblikket du trykker, blir informasjon gitt videre til svindlere, som kan misbruke den.
Hvordan unngå phishing-svindel?
Nordmenn lures daglig av nettsvindlere, så her gjelder det å ha øynene åpne. Hvis du ikke kjenner avsenderen og ikke forventer å motta e-post fra avsenderen, må du unngå å klikke på lenken i e-posten. Banken, offentlige myndigheter og andre veletablerte tjenester/bedrifter vil aldri sende e-poster der de trenger å bruke ens personopplysninger eller betalingsopplysninger.
Hvis du fortsatt er i tvil, anbefales det at du ringer avsenderen for å bekrefte forespørselen. Husk imidlertid å ikke bruke kontaktinformasjonen i e-posten, men heller finne kontaktinformasjon via en søkemotor. Følg disse fire stegene for å unngå phishing:
- Vær kritisk med e-poster: Phishing-e-poster vil ofte gi deg en følelse av at noe haster eller har innhold som kan gi deg følelsen av frykt. E-posten vil også ofte ha noen stave- eller grammatikkfeil, noe som kan tyde på at e-posten ikke kommer fra en pålitelig kilde.
- Undersøk avsenderen: Før du klikker på noen lenker eller deler personlig informasjon, må du bekrefte avsenderens identitet. Svindlere lager ofte falske e-postadresser eller bruker lignende, men feilaktige e-postadresser. Sjekk e-postadressen nøye og vær obs på eventuelle stavefeil eller mistenkelige variasjoner i navnet.
- Oppdater sikkerhetsverktøy og antivirus: Bruk sikkerhetsverktøy som antivirus, brannmurer og andre sikkerhetsinnstillinger for å beskytte deg mot phishing-angrep. Disse verktøyene kan hjelpe med å oppdage og blokkere mistenkelig aktivitet eller suspekte linker og vedlegg.
- Bruk magefølelsen: Hvis du får en følelse av at noe ikke stemmer, eller hvis du vet at du ikke skylder penger eller mangler å fylle ut noe i forbindelse med for eksempel skatt, bør du undersøke dette nærmere ved å ta direkte kontakt til de som svindlerne utgir seg for å være. Bruk aldri kontaktinformasjon som er oppgitt i e-posten, men søk opp kontaktinformasjon på deres offisielle nettside.
Malware
Malware er en form for skadelig programvare som er spesielt utviklet for å stjele data, sensitiv informasjon, kredittkortinformasjon eller annen informasjon på datamaskinen, få uautorisert tilgang til et nettverk/enhet eller forårsake skade på datamaskiner eller programvaresystemer. Få kontroll på hvordan bankID fungerer for å unngå svindel. Når malware først er installert på et system kan svindlerne utføre en rekke handlinger. De kan for eksempel stjele personlig informasjon, overvåke brukerens aktiviteter, manipulere, endre eller slette filer, eller ta kontroll over hele systemet.
De finnes ulike typer av skadelig programvare, slik som blant annet virus, trojanere, spyware, adware og løsepengevirus. Svindlere bruker disse verktøyene for å få tilgang til et nettverk og alle enheter som er tilkoblet nettverket for å stjele data eller skade systemer. Disse skadelige programmene kan spres på en rekke måter, for eksempel gjennom e-postvedlegg, infiserte programvarenedlastinger eller få tilgang på andre måter hvis sikkerheten er svekket.
Hvis man først har blitt utsatt for et skadelig programvareangrep, er det flere tegn som kan gi en indikasjon på dette. Ofte vil man få en treg datamaskin, og hastigheten på enheten vil bli påvirket mens man bruker internett eller apper. I tillegg vil man kunne oppleve at bankkontoen tømmes, at enheten krasjer eller fryser under normal bruk, eller at man får opp mange popup-annonser. I tillegg vil man kunne oppleve:
- Tap av diskplass: Hvis ledig diskplass plutselig blir mindre, kan det være fordi det er skadelig programvare på harddisken.
- En økning i internettaktivitet på nettverket ditt: Noen får automatisk tilgang til internett, noe som forårsaker en uvanlig økning i internett-aktivitet som ikke korrelerer med hvor mye du bruker internett.
- Systemet jobber hardere enn normalt: Dette kan skyldes at malware benytter seg av programvare på enheten.
- Nye utvidelser: Nettleseren din viser nye verktøylinjer, utvidelser eller tilganger til andre nettsteder.
Hvordan unngå malware-svindel?
Det meste av skadelig programvare er relativt enkelt å oppdage hvis du kjenner tegnene. De vanligste stedene å støte på det er i spam-e-poster, på suspekte nettsteder og eller gjennom popup-vinduer som vises på enheten din enten mens du bruker internett eller under normal drift.
Phishing-e-poster som prøver å lure brukere til å avsløre sensitive data kan også inneholde skadelig programvare, så selv om du ikke oppgir informasjonen som svindleren trenger, kan du fortsatt ende opp med å klikke på noe som gir svindlere tilgang til systemet ditt. Derfor er det en god idé å aldri klikke på noe som vises tilfeldig på skjermen din, eller åpne noe i en e-post, et vedlegg, link eller annet dersom det virker mistenkelig. Unngå malware ved å ta disse forhåndsreglene:
- Last ned antivirusprogram
- Utvis forsiktighet ved nedlastning
- Ikke åpne eller klikk på lenker fra upålitelige kilder
- Bruk sunn fornuft
Investeringssvindel
Investeringssvindel er en type økonomisk svindel som foregår over internett. I denne typen svindel bruker svindlere en rekke taktikker for å lure folk til å investere penger, slik som for eksempel kryptovaluta eller pyramidespill, som lover høy avkastning med liten eller ingen risiko. Her kan du se investering som kan gi god avkastning. Investeringssvindel kan ha ødeleggende konsekvenser for de som blir utsatt for det, fordi man kan tape betydelige pengesummer og kan ha problemer med å gjenopprette tapene.
Hvordan unngå investeringssvindel?
For å unngå å bli et offer for investeringssvindel, er det viktig å undersøke enhver investeringsmulighet grundig og være på vakt mot løfter om høy avkastning med liten eller ingen risiko. Det er også viktig å være forsiktig når du deler personlig eller finansiell informasjon på nettet, og at du søker råd fra en økonomisk rådgiver før du foretar betydelige investeringer. I tillegg kan du følge disse reglene:
- Virker det for godt til å være sant, er det som regel det.
- Hvis nettsiden virker suspekt, og er fylt med masse merkelig reklame, da bør du undersøke grundigere.
- Hvis du er usikker – spør noen du kjenner eller søk etter anmeldelser på nett.
FAQ – Ofte stilte spørsmål
Hva er de vanligste typene nettsvindel?
De vanlige typene nettsvindel inkluderer phishing, identitetstyveri, kredittkortsvindel, falske netthandelssider og investeringssvindel.
Hva er identitetstyveri?
Identitetstyveri er en type svindel på nettet der svindlere stjeler personlig informasjon som navn, fødselsdato, personnummer eller bankkontodetaljer, og bruker denne informasjonen til å utgi seg for å være offeret eller åpne kredittkontoer i offerets navn.
Hva er kredittkortsvindel?
Kredittkortsvindel er en type nettsvindel der svindlere bruker stjålne kredittkortopplysninger til å foreta uautoriserte kjøp eller ta ut penger.
Hva er en falsk nettbutikk?
En falsk nettbutikk er en type nettsvindel der svindlere oppretter en falsk nettbutikk for å stjele betalingsinformasjon og penger fra mennesker som handler der.
Hvordan kan jeg beskytte meg mot svindel på nettet?
Du kan beskytte deg selv mot svindel på nettet ved å bruke sterke og unike passord, aktivere totrinnsautentisering, være forsiktig med mistenkelige e-poster eller meldinger, unngå å dele sensitiv informasjon på nettet og holde antivirus oppdatert.
Hva bør jeg gjøre hvis jeg er et offer for nettsvindel?
Hvis du er et offer for svindel på nettet, bør du kontakte banken din umiddelbart, rapportere hendelsen til politiet og overvåke kredittkontoene dine for mistenkelig aktivitet.
Hva gjør jeg hvis jeg har svart på en falsk e-post?
Hvis du tror du kan ha svart på en falsk e-post eller hvis du har trykket på en lenke hvor det har blitt spurt om passord og sensitiv informasjon, da bør du endre passordet ditt umiddelbart.