Internasjonal undersøkelse avslørte en kjønnsbias som må balanseres
Ferratums siste kundeledede undersøkelse avslørte innsikter om kjønnslikestilling. Undersøkelsen, gjennomført i 12 internasjonale markeder og omfattende over 4600 respondenter, kaster nytt lys over den avgjørende naturen til kjønnsbias i ulike aspekter av livet, fra utdanning og karriere til hobbyer og økonomiske valg. Undersøkelsen fortsetter fokuset på å øke bevisstheten om kjønnsbias og kvinnelig styrking som Ferratum har hatt med sine kampanjer for Kvinnedagen de siste fire påfølgende årene.
Økonomisk likestilling avslørt
En velkommen resultat av et mer kjønnsnøytralt spillfelt ble funnet av godt over 85% av alle Ferratums kunder som ble undersøkt internasjonalt, og fant at finansielle tjenester er like tilgjengelige for alle uten kjønnsbasert diskriminering. Kunder basert i Bulgaria, Estland og Latvia følte denne likestillingen mest. Deltakere bosatt i Sverige, Norge og Danmark markerte noe mindre i sine generelle meninger, med over 78% av respondentene som er enige om at tilgang til finansielle tjenester er lik for alle.
Følelser forblir merket
Kundene ble spurt om kvinner i større grad assosieres med å være snille og mer følsomme enn menn, og 75% av alle respondentene var enige i denne uttalelsen om at følelser og kjønn fortsatt spiller en rolle i hvor synspunktene ligger. Spesielt i Kroatia, Bulgaria, Estland og Romania følte man dette var sant, med et gjennomsnitt på over 82% som samtykket. Når man ser på synspunktene fra innbyggere hvis meninger i gjennomsnitt var mindre med over 68% enige om at kvinner assosieres med å være mer følsomme og snille fra landene Finland, Sverige, Norge og Latvia.
Fritidsaktiviteter er ujevne
Når de ble spurt om visse hobbyer og fritidsaktiviteter anses som mer sosialt passende for et bestemt kjønn, så vi at et stort antall av alle undersøkte kunder var enige i at det fremdeles er en betydelig barriere på dette området - godt over 73%. Dette gjelder spesielt for Ferratum-kunder bosatt i Bulgaria, der over 79% av deltakerne i undersøkelsen var enige, samt Romania, Estland og Kroatia med over 72%. Kjønnede hobbystereotypier ble ikke oppfattet like betydelig av individer i Finland, Tsjekkia og Sverige, med en gjennomsnittlig mening på over 60%.
Diskrimineringsbias fortsetter
Over 71% av kundene som ble spurt, følte at folk av og til blir gitt særbehandling eller diskriminert basert på kjønn i samfunnet vårt. Undersøkelsesresultatene peker på denne uttalelsen, spesielt følt av innbyggere i Danmark, Tyskland og Norge, som i gjennomsnitt var godt over 76% enige. Individer Ferratum undersøkte som ikke følte seg like sterkt diskriminert eller gitt særbehandling på grunn av kjønn, i gjennomsnitt over 63% bor i Latvia, Slovenia, Tsjekkia, Finland og Sverige.
Kjønnsinnflytelse på utdanningsvalg vedvarer
Ved valg av universitet eller høyere utdanningsløp, ble det funnet en samfunnsmessig forventning basert på kjønn av 72% av respondentene. Estland følte dette sterkest, med et gjennomsnitt på 79%, tett fulgt av Romania med over 77%. I land med mindre enighet om valgulikhet for utdanningsmuligheter basert på kjønn, svarte over 60% av menneskene bosatt i Finland og Tsjekkia.
Behandlingen på arbeidsplassen fortsetter å være forskjellig
Arbeid og karriere er også områder der flere av våre Ferratum-samfunnsmedlemmer følte en bias mot kjønn, med 68% som svarte at de hadde vært vitne til at mennesker i sammenlignbare stillinger på arbeidsplassen deres ble behandlet annerledes utelukkende basert på kjønn. Kunder i Bulgaria, Romania, Estland og Tyskland opplevde den mest betydningsfulle forekomsten av dette. Samtidig opplevde Ferratum-samfunnsrespondenter i landene Tsjekkia, Norge, Sverige og Latvia i gjennomsnitt en 60% forekomst av å være vitne til kjønnsbias på arbeidsplassen fra sammenlignbare stillinger innen organisasjonen.
Konkurransebasert kjønns ubalanse føles fortsatt
Gjennomsnittlig følte 66% av respondentene en kjønnsforskjell når de ble spurt om menn er assosiert med å være mer strategiske og konkurransedyktige enn kvinner. Dette ble følt mest av mennesker bosatt i Kroatia, Estland og Tyskland, med et gjennomsnitt på over 75% enighet om denne vedvarende ubalansen. I Slovenia, Latvia og Finland følte undersøkelsesdeltakerne i gjennomsnitt mindre at menn er assosiert med å være mer strategiske og konkurransedyktige enn sine kvinnelige kolleger, med over 58% enighet.
Det er fortsatt områder som må tas tak i når det gjelder kjønnsulikhet. Kunnskap er makt, og å forstå hvordan folk føler seg er det første skrittet i å adressere problemene samfunnet vårt står overfor for en fremtid bygget med balanse og muligheter.
Opererer globalt i over et tiår i 15 land, Ferratum, forbrukerlåneenheten til Multitude, inkarnerer essensen av nordisk innovasjon og står i forkant av moderne finans. Enten det er ekstra finansiering eller vennlig kundestøtte, har vi deg dekket.
Ferratum - Nordisk Enkelhet, Ukomplicerte Finanser.