Det å skaffe kapital til oppstartsbedrifter eller andre prosjekter har tradisjonelt sett vært en bankoppgave, gitt at banken har trodd på bedriften, ideen eller prosjektet, og har sagt seg villig til å låne ut penger. I noen tilfeller har dette også vært forbeholdt investorer, som har latt seg overbevise om at en bedriftsidé har vært verdt å investere i. Det er når investeringen blir flyttet bort fra slike formelle investorer og til vanlige folk, at begrepet crowdfunding, eller folkefinansiering på norsk, kommer inn.
Crowdfunding er en måte å samle inn penger på gjennom å få donasjoner, for det meste små beløp, fra et stort antall mennesker. Denne måten å samle penger på endrer derfor synet på tradisjonell investering, og forflytter spørsmålet om investering over til flere millioner av potensielle givere på internett. Gründere eller andre som er ute etter midler setter opp en beskrivelse av prosjektet eller bedriften sin på en crowdfunding-plattform som tillater frivillige donasjoner, og bruker deretter sosiale medier for å bedrive reklame. Bor det også en gründer i deg? Her får du 8 ideer til bedrifter du kan drive hjemmefra.
Crowdfunding bruker på en smart måte den enkle tilgjengeligheten til det store nettverk av mennesker gjennom sosiale medier og crowdfunding-nettsteder for å bringe investorer og gründere sammen. Denne måten å samle penger på brukes oftest av oppstartsbedrifter eller bedrifter i vekst som en måte å få tilgang til midler på en alternativ måte, men crowdfunding kan også brukes til innsamling av penger av enkeltmennesker til andre ting. Det som uansett er helt sikkert, det er at det er en innovativ måte å skaffe finansiering til nye prosjekter, bedrifter eller veldedighet på. I denne artikkelen skal vi gå dypere inn på følgende:
- Hva er crowdfunding?
- Hvordan fungerer crowdfunding?
- Hvilke lokale og internasjonale crowdfunding-plattformer finnes?
- Ofte stilte spørsmål
Hvordan fungerer crowdfunding?
Crowdfunding fungerer som nevnt ved å tillate enkeltpersoner, organisasjoner eller bedrifter å be om økonomiske bidrag fra et stort antall mennesker på såkalte crowdfunding-nettsteder. Plattformene som brukes til denne typen av pengeinnsamling krever vanligvis et gebyr hvis den som søker økonomisk støtte får ett pengebidrag, og de fleste plattformer av denne typen tilbyr kun utbetaling av penger hvis det ønskede finansieringsmålet blir nådd. Finansieringsmålet er det nødvendige beløpet som den som søker midler har bruk for, og som søkes av folkeinvestorene.
Dersom man ikke når finansieringsmålet, vil man på de fleste plattformer ikke få tilgang til noen penger, men pengene vil bli returnert tilbake til menneskene som har gitt bidrag. Enkelt forklart fungerer denne pengeinnsamlingsmetoden gjennom disse fem grunnleggende fasene:
- Finansieringsmålet settes: Finansieringsmålet definerer det nødvendige beløpet for å støtte et prosjekt eller en bedrift.
- Prosjektet eller bedriften presenteres: Materiale omkring bedriften eller prosjektet presenteres for eventuelle investorer på den aktuelle plattformen. Her inkluderes beskrivelser, videoer, annonser og annet relevant informasjonsmateriale.
- Synlighet på sosiale medier: Det å reklamere for eget produkt er en viktig del av det å få midler gjennom crowdfunding. Det er derfor også viktig at prosjektet eller bedriften også synliggjøres på sosiale medier, for å spre budskapet og få flere til å investere.
- Folkeinvestorer gir bidrag: Gjennom de forskjellige kampanjene på plattformen kan mennesker velge å gi økonomisk støtte gjennom små eller store pengebeløp.
- Lansering av prosjekt eller bedrift: I den siste fasen har bedriften eller prosjektet nådd finansieringsmålet sitt, og da kan bedriften eller prosjektet motta penger og startes opp. I noen tilfeller vil også givere få en belønning.
Crowdfunding-typer
Som beskrevet ovenfor er crowdfunding innhenting av bidrag i form av kapital fra flere ulike personer gjennom ulike plattformer som er spesielt designet for dette. Grunnen til at det finnes ulike typer er fordi ulike formål har ulike behov når det kommer til finansiering, og ulike typer av folkefinansiering kan være bedre egnet for å møte behovene. Nedenfor er noen av de vanligste typene av crowdfunding som finnes.
- Eierskapsbasert crowdfunding: Denne typen er når investorene kjøper en andel i en bedrift og dermed blir medeiere i bedriften. Eierskapsbasert crowdfunding minner om kjøp og salg av aksjer. Ikke helt sikker på hva aksjer er? Her får du aksjer enkelt forklart fra A-Å.
- Gjeldsfinansiert crowdfunding: Denne typen er mer som et tradisjonelt lån fra en bank, bortsett fra at lånet kommer fra mange forskjellige mennesker. Investorene på crowdfunding-plattformer låner ut penger til en bedrift eller prosjekt, men pengene må tilbakebetales med renter.
- Belønningsbasert crowdfunding: Dette innebærer at investorer får belønninger eller fordeler som er direkte relatert til prosjektet som finansieres. Det finnes ingen fasit på hva en belønning skal være, men ofte kan det være forskjellige typer av produkter.
- Donasjonsbasert crowdfunding: Denne typen har et veldedig formål og ser bort fra enhver økonomisk eller materiell fortjeneste. Donasjonsbasert folkefinansiering er når pengene går til å støtte en spesifikk sak, som for eksempel støtte til veldedighet eller andre sosiale initiativer.
Populære internasjonale nettsteder
På et internasjonalt plan er crowdfunding-plattformer som Kickstarter, Indiegogo og GoFundMe blant de største og mest kjente plattformene. Populariteten til disse plattformene gjør at de har et hav av mennesker fra hele verden som ønsker å skaffe støtte til sin bedrift eller prosjekt, og gir dermed muligheten til å kunne innhente finansiering fra mange investorer.
- GoFundMe er det mest populære nettstedet for folk som søker donasjoner, for eksempel for å komme seg etter en medisinsk utgift eller andre uforutsette utgifter, som for eksempel en husbrann eller andre veldedige formål. Dette er en plattform som ofte benyttes av enkeltpersoner og bedrifter som er i oppstartsfasen.
- Kickstarter er en av de mest populære crowdfunding-plattformene for bedrifter som ønsker å samle inn penger og nå ut til et bredere publikum. Kickstarter tar sikte på prosjekter eller bedrifter som er av vesentlig størrelse og som dermed kan deles med andre. På denne måten skiller Kickstarter seg fra GoFundMe, som ofte gir støtte til mindre prosjekter som kommer fra enkeltpersoner eller til veldedige formål.
- Indiegogo er en plattform som også lar folk starte prosjekter, samle inn penger og få finansiell støtte fra folkeinvestorer rundt om i verden. Denne plattformen lar de som søker om finansiell støtte motta finansieringen løpende, uten at finansieringsmålet må være oppnådd. Dette gjør Indiegogo til en av de få plattformene for folkefinansiering som ikke har like strenge utbetalingskrav som samtlige andre.
Norske plattformer
Folkefinansiering brer seg, og Norge har derfor de siste årene fått en rekke forskjellige crowdfunding-plattformer som gir støtte til småbedrifter og andre prosjekter. De fleste av oss har nok hørt om Spleis, som ofte brukes i forbindelse med innsamlinger til helsetjenester som følge av sykdom eller andre innsamlingsaksjoner.
Bidra.no er en annen plattform som minner om GoFundMe, hvor det blant annet har blitt samlet inn penger til mer generelle formål, slik som for eksempel krigen i Ukraina. Kameo er et eiendomsselskap som har fokus på investering i forskjellige eiendomsprosjekter. Folkeinvest er også en annen norsk crowdfunding-plattform for både små og store bedrifter eller prosjekter.
FAQ – Ofte stilte spørsmål
Hva er fordelene ved crowdfunding?
Crowdfunding er en ideell måte for nyopprettede bedrifter, foreninger eller prosjekter å få økonomisk støtte. Før denne finansieringsmåten kom var bedriftseiere underlagt kravene fra investorer eller banker, men nå er det mulig å presentere en forretningsplan for andre, utover bankene, og få finansiering for det aktuelle prosjektet. I tillegg skaper det en stor kundebase.
Hvordan starter jeg en crowdfunding-kampanje?
For å lansere en kampanje, må du velge en plattform som passer dine behov og lage et overbevisende informasjonsmateriale om prosjektet eller bedriften din. Du må også sette et finansieringsmål, være engasjert og markedsføre forretningsplanen din på sosiale medier.
Hvor mange crowdfunding plattformer finnes det i verden?
Det finnes mer enn 600 plattformer i hele verden, så her vil man kunne finne noe som passer til ethvert prosjekt eller bedriftsbehov.
Hvordan velge riktig plattform?
Det viktig å sette seg inn i de forskjellige sidene for å finne en pålitelig plattform som passer din bedrift eller ditt prosjekt. Benytt deg av den informasjonen som er tilgjengelig på internett for å undersøke forskjellige crowdfunding-plattformer og les anmeldelser.
Hvordan få noen til å donere gjennom crowdfunding?
Folkefinansiering høres kanskje veldig enkelt ut, men det er det ikke. Det er ikke bare å legge ut et finansieringsmål på en plattform og forvente at midlene renner inn. Det å få hundrevis eller tusenvis av mennesker til å donere til et prosjekt krever engasjement, nøye planlegging og gjennomføring for at det skal lykkes.
Hva er ulempene ved crowdfunding?
Hvis bedriften eller prosjektet som søker midler ikke skaper nok interesse blant folkeinvestorene, kan forsøket om å få finansiering fra andre mennesker være mislykket. De fleste plattformer utdeler ikke penger før finansieringsmålet er nådd, og da er det en risiko for å ha brukt tid og ressurser til noe som man ikke får støtte til.
Er det trygt?
Crowdfunding er i prinsippet helt trygt, men i noen tilfeller kan folkeinvestorer risikere å ikke få eventuelle belønninger eller fordeler som de har blitt lovet. Dette kan resultere i søksmål for den virksomheten det gjelder. I sjeldne tilfeller kan man også ende opp med å bli svindlet av bedrifter eller enkeltpersoner som søker midler til noe som egentlig ikke eksisterer.