I dag foregår store deler av livet vårt på nett, noe som også inkluderer økonomiske transaksjoner. På lik linje med at vi etterlater oss flere digitale fotavtrykk daglig, vokser behovet og viktigheten av å skape sikre rammer for å identifisere oss digitalt og å beskytte oss mot blant annet svindel. BankID er en personlig, elektronisk identifikasjonsmåte som skal sørge for sikker identifisering og signering på nett. I dag skal du ha BankID for å få tilgang til flere forskjellige tjenester på nett, blant annet for å opprette og betjene en nettbank, ta opp lån, signere avtaler, logge inn på forskjellige nettsider hvor det står oppført og finnes personlig eller sensitiv informasjon om deg selv osv. BankID har med andre ord blitt en viktig del av det moderne menneskets hverdag, noe vi i dette innlegget skal se nærmere på.
Hvordan opprette BankID
BankID gjør det mulig for deg å alltid gjøre rede for hvem du er. Vanlig BankID fungerer på den måten at du identifiserer deg gjennom fødselsnummeret ditt kombinert med en kode fra en kodebrikke eller bankens kodeapp. I tillegg skal du oppgi et selvvalgt, personlig passord og summen av dette vil gi deg tilgang til din BankID. I en verden hvor digital svindel har blitt mer og mer vanlig, er det viktig at du velger et unikt passord og verner godt om den ømfintlige informasjonen som er tilknyttet din BankID. BankID og svindel vil vi vende tilbake til litt senere.
Det er banken din som kan opprette og gi deg tilgang til BankID. Når du ønsker å få BankID, skal du kontakte banken du benytter deg av, som da vil hjelpe deg med å lage BankID. For å sikre at du er den du sier du er, skal du møte opp personlig i banken med passet ditt. Herfra vil banken opprette BankID for deg, og fra denne dag har du en personlig og digital måte å identifisere deg på på nett. Skulle du ha noen spørsmål, så er det bankens ansvar å hjelpe deg og du vil raskt merke at de er godt rustet til å svare på alle spørsmål som du skulle ha.
Etter at du har bestilt og aktivert BankID, vil det også være en stor fordel hvis du skaffer deg BankID på mobil. Dette gjør det enda enklere for deg å identifisere deg selv, da du ikke behøver kodebrikken. For å få dette skal du:
- Opprette BankID på mobil i nettbanken din
- Velge en pin-kode som skal gi deg tilgang til tjenesten på mobilen
BankID og svindel
Det kommer mer og mer oppmerksomhet rundt økningen av svindel på nett og hvordan svindlere finner smartere og smartere måter til å lure mennesker til å oppgi BankIDen sin på. På BankIDs egne nettsider kan du lese om hvordan flere har opplevd å motta SMSer, hvor de opplyses om at BankIDen deres er sperret eller et utsatt for feil. For å rette opp i problemet blir du bedt om å oppgi innloggingsdetaljene dine . Denne formen for svindel vil ikke bare sette deg i en vanskelig økonomisk situasjon, du vil også havne i en innviklet og uheldig juridisk situasjon. Det vil ofte ta lang tid før du eventuelt får tilbake de pengene du har tapt og noen ganger vil du aldri se dem igjen. Derfor skal du aldri oppgi dine personlige opplysninger tilknyttet din BankID på SMS eller e-post. Skulle du mistenke noe, kan du ta kontakt med banken din gjennom deres opplyste kundekanaler som du finner på deres hjemmeside.
Dette kan du bruke BankID til
Over 4,2 millioner nordmenn bruker BankID i dag og det er derfor den mest utbredte elektroniske identitetsløsningen i Norge. BankID tilfredsstiller det høyeste sikkerhetsnivået, kjent som nivå 4 og er utviklet gjennom BankID Samarbeidet. Du kan bruke din BankID til flere forskjellige ting. Dette inkluderer blant annet når du skal:
- Søke om lån, spare penger i fond eller motta forsikring
- Finne personlig informasjon om deg selv på nett på offentlige hjemmesider
- Betale for noe du ønsker å kjøpe på nett
- Signere kontrakter
- Melde deg inn og være medlem i forskjellige organisasjoner
- Få tilgang til en digital postkasse eller nettbank
- Betale regninger og overføre penger
- Selge ting på nett
BankID er en PKI-løsning som kan brukes til både identifisering og signering. Kort oppsummert så trenger du BankID i alle situasjoner hvor det er bruk for en garanti om at du er du.
BankID når du ønsker å låne penger
Også når du ønsker å låne penger, så er det et krav om at du skal kunne identifisere deg selv. Derfor, hvis du planlegger å søke om å få innvilget et boliglån eller forbrukslån, så skal du blant annet ha BankID. Du bruker BankIDen allerede i første ledd av låneprosessen, for å få tilgang til lånesøknaden. Med andre ord så kommer du ingen vei i låneprosessen uten å ha tilgang til denne tjeneste. Kravet om BankID allerede her er for å garantere at det er du som søker om å få ta opp et lån. Derfor er det også ekstremt viktig at du passer på opplysningene dine tilknyttet BankID, for skulle det havne i feil hender, så har de i teorien mulighet til å søke om å få tatt opp et lån i ditt navn.
Samtidig som at ordningen er en nøye utarbeidet, brukervennlig og trygg tjeneste, er vi alle mennesker og noen ganger kan de enkleste ting som å glemme passordet sitt forekomme. Du har sikkert opplevd det et par ganger selv. Hva kan du gjøre når dette skjer?
Problemer med BankID
Hvis du støter på problemer med din BankID så er det flere forskjellige ting du kan gjøre. Noen vanlige problemer kan være:
- Glemt passord
- Ny mobil og nytt SIM-kort
- Ønsker å sperre BankID
Hvis du har vært så uheldig og har glemt passordet ditt, så blir du nødt til å kontakte banken din for å få et nytt. Ønsker du å endre passordet ditt, så kan du gjøre dette inne i BankID-appen. Har du fått en ny telefon, hvor du også har skiftet ut SIM-kortet, så skal du aktivere BankID på nytt i nettbanken din. Dette er på grunn av at BankID er koblet opp mot SIM-kortet ditt og ikke mobilen. Hvis du benytter deg av en kodeapp, så skal denne aktiveres på nytt, uansett om du har byttet SIM-kort eller ei. Hvis du ønsker å sperre din BankID, så skal du ta kontakt med banken din. Som en huskeregel vil det alltid være banken din som kan hjelpe deg de gangene du støter på problemer. Ofte vil de ha hjelpsomme veiledninger på hjemmesidene sine, men hvis du ikke finner svaret på det du lurer på, eller har bruk for akutt hjelp, så kan du alltid kontakte dem gjennom kundeservicen deres.
Kort oppsummert så er BankID et utrolig verktøy som er med på å gjøre hverdagen din enklere. Hvor du tidligere måtte identifisere deg selv og signere forskjellige dokumenter med fysisk tilstedeværelse, eller ved hjelp av brev og skriftlige signaturer, kan du nå enkelt og trygt gjøre dette digitalt. Dette forutsetter selvfølgelig at du følger de forhåndsreglene du blir oppfordret til og anbefalt å følge, samt at du passer godt på dine personlige opplysninger tilknyttet din BankID. Så lenge du gjør dette, finnes det ikke en tryggere måte å ferdes rundt digitalt. Vi håper dette blogginnlegget har gjort deg klokere på hva BankID er og hvordan det fungerer.
FAQ
Hva er en BankID?
BankID er en personlig, elektronisk identifikasjon som brukes til sikker identifisering og signering på nett. Den er enkel å bruke og har som hovedfunksjon å bekrefte hvem du er.
Hvordan bestiller du en bankkonto?
For å bestille en bankkonto, må du først finne ut av hvilken bank du ønsker å opprette en konto hos. Når du vet dette, så har de fleste bankene en veiledning til hvordan man bestiller en bankkonto. Dette innebærer ofte et bestillingsskjema. For å kunne gjøre dette trenger du BankID, så det må du skaffe deg.
Hvordan får du BankID på mobilen din?
Det er banken din som skal sørge for at du får BankID. For å få BankID på mobilen din skal du laste ned din banks BankID-app.
Hva gjør du hvis du har problemer med bankkontoen din?
Alle banker har en kundeservice du kan kontakte enten via e-post, melding eller ved å ringe. Deretter presenterer du bare problemet ditt, hvorpå banken vil gjøre sitt beste for å hjelpe deg.
Hvordan tar du opp et lån på dagen med en bankkonto?
For å ta opp et lån på dagen med en bankkonto, behøver du også BankID, en gyldig e-post, et norsk telefonnummer og en registrert adresse i Norge. Bankkontoen din skal også ha norsk tilhørighet. Har du alle disse tingene på plass, så er det bare å søke om å få ditt ønskede lån innvilget.